Da li imam panični napad?

“Čini mi se da će se ceo svet srušiti na mene. Buka u mojoj glavi postaje veoma izražena.  Ne znam gde se nalazim. Srce mi jako lupa i imam ubrzan puls. Osećam igle u svojim rukama i ramena su mi napeta.  Imam strah od straha, ali znam da će on nestati brzo, kao što je i došao bez upozorenja”…

Panični napad – iznendani, neočekivani i bez jasnog razloga, nagli nalet straha i anksioznosti. Dešava se danju, noću, kod kuće, na  poslu, ulici, prodavnici, tokom vežbi relaksacije, odmora, u snu. Bilo kada i bilo gde, bez upozorenja! Iznenada osećate snažne otkucaje srca, otežano disanje, preznojavanje, gušenje, mučninu, trnjenje prstiju ili zujanje u ušima. Tada mislite da ćete poludeti, umreti ili da imate srčani udar, jer vaše srce kuca brže i nepravilnije, nego inače. Kao što je došao bez upozorenja, tako i prolazi, najčešće za pet do dvadeset minuta. Može se dogoditi samo jednom ili više puta, u istom onim situacijama u kojima se i ranije dešavao.

Šta uzrokuje panični napad?

Fizički simptomi paničnog napada uzrokovani su režimom našeg tela koji može biti “bori se” ili “beži”!. Kako vaše telo pokušava da uzme više kiseonika, disanje se ubrzava, ispušta se hormon adrenalin, koji uzrokuje pojačane otkucaje srca i tenziju mišića.

Da li se panični napadi leče?

Bez obzira na uzrok, panični napadi se leče.  Uz samopomoć i odgovarajuće psihoterapijske tretmane možete smanjiti ili eliminisati panične napade i preuzeti kontrolu nad svojim životom.

Kako možete sebi pomoći?

Učite o anksioznosti – što više znate o paničnim napadima, smanjujete stres. Čitajte o anksioznosti, paničnim napadima, “bori se ili beži” odgovoru, iskustvima tokom paničnih napada. Na taj način, naučićete da su senzacije i osećaji koje imate normalni i da nećete poludeti.

Izbegavajte alkohol, pušenje i kofein. Takodje budite obazrivi sa lekovima koji sadrže stimulanse.

Naučite kako da kontrolišete disanje – hiperventilacija donosi mnogo senzacija, koji uzrokuju panični napad. Duboko disanje, može vas osloboditi simptoma paničnog napada. Učite kako da kontrolišete disanje i kako da se smirite kada postajete anksiozni.

Praktikujte tehnike opuštanja – kada redovno koristite tehnike opuštanja, vežbate jogu, meditaciju i progresivnu mišićnu relaksaciju, jačate telo i njegove odgovore na stres, anksioznost i paniku.

Širite mrežu podrške prijatelja i poznanika – simptomi anksioznosti su pojačani kada ste izolovani.

Vežbajte redovno – vežbanje je prirodni lek protiv anksioznosti, probajte svakodnevno da vežbate najmanje po trideset minuta.

Imajte dovoljno sna – nedovoljno sna može pogoršati anksioznost, trudite se da imate najmanje osam sati sna tokom noći.

Da li je potrebno da posetim lekara zbog paničnih napada?

U pojedinim slučajevima, potrebni su pregled i saveti lekara:

  • kada panični napad traje duže od dvadeset minuta
  • kada se disanje vrati na normalno, a vi se još uvek ne osećate dobro
  • u slučaju nepravilnih otkucaja srca ili glavobolja
  • ako imate učestale panične napade

 Na koji način psihoterapija pomaže?

Istraživanja su pokazala da je najefektivniji profesionalni tretman za panične napade, psihoterapija. Čak i kratke forme terapiju mogu biti od pomoći. Psihoterapija može da vam pomogne da pronadjete obrasce mišljenja ili ponašanja koji su okidači i da vam pomogne da sagledate svoje strahove u realističnom svetlu. Uz psihoterapeuta možete naučiti da koristite pozitivne afirmacije za prevladavanje stresa i da povratite unutrašnji mir i ravnotežu.

            Kada jednom naučite da se ništa strašno neće dogoditi zbog paničnih napada, biće vam manje zastrašujući.

 U centru “Teneo” možete dobiti stručnu podršku, ako imate panične napade.

 

Sandra Pašćan , magistar psihologije – geštalt psihoterapeut
mail: bspascan@ptt.rs

 

 

 

          

 

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su obeležena *