Tugovanje

Tuga i gubitak su sastavni deo života svih nas. Ne postoji vremensko ograničenje za tugu, neko se prilično brzo vrati u svoju uobičajenu rutinu, dok kod drugih tugovanje duže traje.

Neko voli da bude sam sa svojom tugom, dok neke osobe traže podršku.

Svako treba da tuguje na svoj način.

Tugovanje je bolan i traumatičan psihički proces ali predstavlja normalnu reakciju na značajan gubitak.

Tokom procesa tugovanja osoba može da oseća:

Šok i nevericu, poremećaj sna, gubitak apetita, stalni unutrašnji nemir, iscrpljenost, anksioznost, gubitak interesovanja, nemogućnost povezanosti sa drugima, promene raspoloženja, osećaj krivice, strepnju, bespomoćnost i nesigurnost, što može dovesti i do napada panike.

U nekom trenutku nam se može učiniti da je sve to ipak previše za nas, da prevazilazi naše kapacitete i da se ne možemo nositi sa tim…..

Šta uraditi?

Potražite podršku i pomoć, recite šta vam treba. Razgovarajte o tome kako se osećate i o čemu razmišljate. Izrazite svoju tugu, biće vam lakše. To će vam ujedno i pomoći u prevladavanju osećaja izolacije. Odaberite nekoga u koga imate poverenja. Ukoliko vam je teško da pričate o tome, pronađite bilo koji način da se izrazite, pišite ili naslikajte kako se osećate.

Pokušajte dovoljno spavati i jesti. Odmarajte se onoliko koliko vam je potrebno.

Osluškujte sebe i pratite svoje reakcije. Radite ono što mislite da bi vam prijalo. Ako želite biti sami ili ako želite biti u društvu, to i uradite.

Budite blagi prema sebi. Ne očekujte puno od sebe u kratkom roku.

Cilj tugovanja je naučiti živeti sa gubitkom.

Naravno da će biti trenutaka kada će vas, neka pesma ili mesto podsetiti na gubitak i kada će vas tuga ponovno preplaviti. Praznici, rođendani, godišnjice, sve su to situacije koje će probuditi uspomene i to je sasvim normalno.

Promena je postepena i vremenom ćete biti sve manje i manje preplavljeni i preokupirani gubitkom.

Nemojte da se stidite da potražite stručnu pomoć, naročito ako:

– mislite da vaš život više nema smisla
– osećate se odvojeno od svijeta već duži period
– ne možete obavljati svakodnevne aktivnosti

Psihoterapija može da vas podrži da bezbedno istražujete osećanje tuge i da vam pomogne da se povežete sa bolnim osećanjima i sećanjima, otvarajući put ka razrešenju, što dovodi do rasta i sazrevanja osobe. 

Vesna Radoman Roknić

master psiholog i psihoterapeut

Photo by Ben Scott and Toni Oprea on Unsplash